Σημειώσεις από το ημερολόγιο ενός νέου δικηγόρου

* Το παρόν δημοσιεύτηκε στο δικηγορικό site http://www.juria.gr (23-8-2011)

Απόσπασμα ημερολογίου της 30ης Ιουνίου 2010

Αγαπητό μου ημερολόγιο,

Μετράω λίγα χρόνια δικηγορίας, αλλά ήδη έχω αρχίζει να σχηματίζω μία πρώτη αντίληψη στη πράξη για την άσκηση της δικηγορίας. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την λογιστική – φορολογική διάσταση της δικηγορίας, ύστερα από τα πρώτα λάθη έχω μάθει πλέον να «κόβω» σωστά τις αποδείξεις παροχής υπηρεσιών, οι οποίες αντιστοιχούν στα γραμμάτια του δικηγορικού μου συλλόγου – χωρίς να υπολογίζω τις κρατήσεις υπέρ τρίτων 12% – και  δεν ξεχνώ να σημειώνω την παρακράτηση 20% σε όσες αποδείξεις αφορούν επιτηδευματίες ανεξαρτήτως ποσού κι αναφορικά με αμοιβές επιπλέον των τυχόν γραμματίων. Τα έσοδα και τα έξοδα τα σημειώνω πλέον μόνος μου στο βιβλίο εσόδων – εξόδων μέχρι την 15η του μηνός που ακολουθεί, ενώ είμαι σε θέση να παρακολουθώ τις φορολογικές μου υποχρεώσεις χωρίς τη συνεργασία κάποιου ειδικού.  Επίσης, έχω συνηθίσει να ψάχνω για κάποιον συνάδελφο όταν έχω κάποιο δικαστήριο εκτός των ορίων του Πρωτοδικείου στο οποίο υπάγεται ο δικηγορικός μου σύλλογος προκειμένου να νομιμοποιήσει την παράστασή μου, ενώ η υποχρεωτική παρουσία μου σε συμβόλαια κρίνω ότι αποτελεί την καλύτερη εξασφάλιση για τα συμφέροντα των εντολέων μου.

Αγαπητό μου ημερολόγιο, μπορώ να ελπίζω ότι με δουλειά, συνέπεια και γιατί όχι και με λίγη τύχη θα μπορέσω να καταφέρω κάτι στη δουλειά μου…

——————————————————————

Αποσπάσμα ημερολογίου της 1ης Ιουλίου 2011

Αγαπητό μου ημερολόγιο,

Μετράω ακόμη έναν χρόνο δικηγορίας αλλά νιώθω ότι ξεκινάω από την αρχή. Ό,τι σου έγραφα ένα χρόνο πριν, δεν ισχύει πλέον…

Έχω πάψει να είμαι εξοικειωμένος με τη δικηγορία όπως αρχικά την έμαθα. Μέσα σε ένα χρόνο δεν μπορώ πλέον να παρακολουθήσω και να εξοικειωθώ με τα νέα λογιστικά – φορολογικά δεδομένα του επαγγέλματός μου. Η εισαγωγή ΦΠΑ στις υπηρεσίες μας ίσως ήταν η πιο σημαντική αλλαγή στο τρόπο με το οποιο ασκώ το επάγγελμά μου. Κατά την γνώμη μου λαθεμένη κίνηση, ωστόσο με υποχρεώνει κάθε τρεις μήνες να υποβάλλω στην εφορία επί της ουσίας φορολογική δήλωση και μάλιστα με την συνδρομή ενός λογιστή.  Τα γραμματία καταργήθηκαν και αντικατάσταθηκαν από ενδεικτικές αμοιβές αλλά δεν ξέρω ακόμη πως θα κόψω την απόδειξη για την παροχή της υπηρεσίας μου. Απ’ όσο μου είπαν το ΦΠΑ δεν θα εμφανίζεται στο «γραμμάτιο» αλλά μόνο οι κρατήσεις υπέρ του οικείου συλλόγου… Δεν ξέρω… Ακόμη, δεν υπάρχει παρακράτηση 20% μεταξύ επιτηδευματιών για ποσά έως 300€ κι έτσι έχω μπεδρευτεί με τις αποδείξεις τόσο προς τους εντολείς μου όσο και με τις αποδείξεις από τυχόν συνεργάτες και δικαστικούς επιμελητές. Το βιβλίο εσόδων – εξόδων το ενημερώνει ο λογιστής, ο οποίος έχει δημιουργήσει ειδικές στήλες για τον ΦΠΑ, γιατί πλέον δεν έχω τις γνώσεις να το παρακολουθώ. Κάτι έχω ακούσει για αυτο-παρακράτηση φόρου 15% κι απόδοσή του στην εφορία κάθε τρεις μήνες… Δεν αντέχω μέσα σε ένα χρόνο τόσες αλλαγές… Πλέον δεν μπορώ να παρακολουθήσω μόνος μου τις φορολογικές μου υποχρεώσεις. Η αγορά διέρχεται κρίση κι εγώ αναγκάζομαι να πληρώνω επιπλέον για τις νέες εξωγενώς επιβεβλημένες ανάγκες μου. Ακόμη, μπορεί να μην χρειάζομαι πλέον κάποιον συνάδελφο για να με νομιμοποιήσει σε παραστάσεις των πρωτοδικείων εκτός του συλλόγου μου, αλλά δεν απαιτείται πλέον και η παρουσία μου σε συμβόλαια…

Αγαπητό ημερολόγιο, μέσα σε ένα χρόνο μας έχουν διαλύσει. Συζητώντας και με μεγαλύτερους συναδέλφους έχω την αίσθηση ότι τόσες αλλαγές το επάγγελμά μας δεν έζησε ποτέ μέσα σε τόσο μικρό διάστημα. Πάνω που είχα αρχίσει να μπαίνω σε μία πορεία επαγγελματική και χειρισμού των τρέχοντων ζητημάτων που άπτονται με την δουλεία μου, πλέον σηκώνω τα χέρια ψηλά. Η φαντασία τελικά εκείνων των ανθρώπων που μας κυβερνούν δεν έχει όρια! Κάθε λίγο και λιγάκι, μας παρουσιάζουν και μία νέα ρύθμιση, ένα νέο μέτρο… Είμαι νέος δικηγόρος και η αμετροέπεια στα μέτρα με έχει ήδη κουράσει… Θέλω πίσω τη δικηγορία που μου στέρησαν, μήπως και μπορέσω να προχωρήσω…

Καλή μου δύναμη!

Σχολιάστε

