Πόσο δραστικό διαφημιστικό μέσο είναι η τηλεόραση αναφορικά με τους νέους;

Μελετώντας τους παράγοντες που διαμορφώνουν το ιστορικό και πολιτισμικό γίγνεσθαι διαπιστώνει κανείς ανεπιφύλακτα πως το επίπεδο προόδου ενός λαού είναι άμεσα συνυφασμένο με την οργάνωση της ζωής του, κάτι που διαμορφώνεται και διαπλάθεται κατά κύριο λόγο από τους φορείς μορφοποίησης της κοινής γνώμης. Έναν τέτοιο φορέα αποτελούν και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης με πιο αντιπροσωπευτικό της σύγχρονης «ηλεκτρονικής» εποχής μας την τηλεόραση. Η τηλεόραση αναντίρρητα είναι το μέσο, από το οποίο επηρεάζονται σε μεγαλύτερο βαθμό από άλλα μέσα όλα τα στρώματα της σύγχρονης κοινωνίας ανεξάρτητα από το οικονομικό τους υπόβαθρο, την μόρφωση και την ηλικία τους. Κατ’ επέκταση αποτελεί και έναν από τους κυριότερους διαύλους προσέγγισης του νεανικού κοινού.

Από την εποχή που ο Τζων Μπαιρντ στις αρχές του 1926 έκανε τα πρώτα πειράματα μεταβίβασης και λήψης κινούμενων εικόνων μέχρι την εποχή των τηλεοράσεων πλάσματος δεν έχει αλλάξει μόνο η τεχνολογία της τηλεόρασης αλλά πρωτίστως ο τρόπος χρήσης της. Η τελευταία ξεκίνησε ως μέσο ενημέρωσης, για να γίνει μέσο ψυχαγωγίας και να καταλήξει μέσο διασκέδασης. Όλες αυτές, όμως, οι μορφές που πήρε εναρμονίστηκαν πλήρως με τα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες της διαφήμισης, την οποία η τηλεόραση σήμερα υπηρετεί πίστα όσο κανένα άλλο μέσο μαζικής επικοινωνίας, με αποτέλεσμα να επηρεάζει όλα τα στρώματα της κοινωνίας και κατά συνέπεια και τους νέους.

Η μορφοπλαστική δύναμη που ασκεί η τηλεόραση είναι τεράστια. Τα όσα προβάλλονται μέσα από το γυαλί της έχουν αντίκτυπο στον τρόπο σκέψης των νέων. Αποτελεί μια πραγματικότητα το γεγονός ότι η δύναμη της τηλεόρασης είναι τέτοια που επιβάλλει τα πρότυπα ζωής, που η ίδια διαπλάθει, υποδεικνύοντας αξίες, ιδανικά και όνειρα χαμηλής αξίας. Η τηλεόραση είναι αυτή που δείχνει σε καποίο νέο που και πως θα ξοδέψει τον ελεύθερο χρόνο του, που θα πάει, τι θα πιει, τι θα φορέσει…Η τηλεόραση τους δείχνει εκπομπές life-style, τις οποίες ονειρεύονται να παρουσιάζονται κάποια μέρα για να γίνουν επώνυμοι…Η τηλεόραση τους δείχνει reality παιχνίδια-«φυτώρια νέων ταλέντων» τα οποία διεγείρουν την ονειροπόληση των νέων που τα παρακολουθούν…Η τηλεόραση τους δείχνει ότι δεν είναι και τόσο κακό να φιλιούνται δύο άντρες…Η τηλεόραση τους δείχνει την διαφήμιση γιαουρτιού που ξεκινάει από μια πολύ όμορφη πλην όμως ημίγυμνη γυναίκα…Τέτοιες προσλαμβάνουσες παίρνουν οι σημερινοί νέοι από την τηλεόραση και κατ’αυτόν τον τρόπο αποκτούν συνήθειες και φιλοδοξίες…Ξοδεύουν τον ελεύθερο τους χρόνο…

Είναι γεγονός πως το πολύπλευρο της σημερινής κοινωνίας αντικατοπτρίζεται και στους νέους. Κατά την εφηβική ηλικία ειδοποιό διαφορά αποτελούν παράγοντες όπως η μουσική που ακούει ο κάθε νέος, εξού και τα ρεύματα «μεταλλάδες», «ravers», «χιπ-χοπάδες», κ.ο.κ. Σε μία μεγαλύτερη ηλικία (18-24) τη διαφορά κάνει το μορφωτικό και οικονομικό επίπεδο του κάθε νέου. Αυτά καθορίζουν τις παρέες του, αποτελώντας παράλληλα πρόγευση του κοινωνικού του status που θα αποκτήσει και της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας που θα ακολουθήσει. Αυτά θα καθορίσουν σε ποιά περιοχή θα πάει για ψώνια, που θα πιει τον καφέ του, σε ποιο club θα βγει και δυστυχώς αυτά θα επιλέξουν και το νεανικό του φλερτ. Σε κάποια άλλη εποχή ίσως να αναφερόμασταν και σε διαφορές μεταξύ των δύο φύλων, αλλά στις μέρες μας η ισοπέδωση των πάντων δεν έχει αφήσει ανέπαφο αυτό το κομμάτι της ανθρώπινης φύσης.

Οι νέοι σήμερα έχουν μια ιδιαίτερη σχέση με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, αφού η σχετική ελευθερία χρόνου που διαθέτουν τους δίνει αυτά τα περιθώρια. Βλέπουν τηλεόραση, ακούν ραδιόφωνο, διαβάζουν περιοδικά. Γεγονός είναι ότι δεν είναι απόλυτα εξαρτημένοι από κανένα μέσο μαζικής ενημέρωσης, χωρίς όμως να είναι και απαγκιστρωμένοι από τα τελευταία. Οι σημερινοί νέοι έχουν μία κάποια σχέση με όλα τα κλασικά μέσα μαζικής ενημέρωσης. Ιδιαιτερότητα ίσως θα μπορούσε να αποτελέσει το Internet το οποίο θεωρώ ότι αποτελεί ιδιότυπο μέσο μαζικής ενημέρωσης και τον κατ’εξοχήν νεανικό χώρο μαζικής επικοινωνίας. Επιπρόσθετα, οι σημερινοί νέοι διαβάζουν όλο και λιγότερο εφημερίδες. Ίσως η νεολαία του σήμερα να έχει συγχύσει τις λέξεις διασκέδαση και ενημέρωση, αφού τη μία την αναζητεί στην άλλη.

Στη σημερινή εποχή, η τηλεόραση έχει συνδεθεί άρρηκτα με την έννοια της διαφήμισης. Ειδικότερα, η διαφήμιση μέσω της τηλεόρασης επηρεάζει και τους νέους, ενώ κάτω από προυποθέσεις γίνεται και αντικείμενο συζήτησης της παρέας. Το έξυπνο motto μιας διαφήμισης (-Mα δεν έχουμε IBIZA…) ή έστω το ευφυές σενάριό της (ο σκύλος που αρέσκεται στις τσίχλες Reset) είναι εύκολο να φέρει στην παρέα το διαφημιζόμενο προιόν. Επιπλέον, κάτι που μπορεί να φέρει στην παρέα τη διαφήμιση ενός προιόντος είναι η προβολή του μέσα από την πραγματικότητα των νέων , π.χ. η περιορισμένη οικονομική δυνατότητα του νέου (Free to go των 5Ε) αλλά και η ευαισθητοποίησή τους σε θέματα όπως αυτό της δωρεάς οργάνων και των αδέσποτων ζώων. Επιπλέον, η θέρμη που μπορεί να βγάζει μία διαφήμιση (όπως εκείνες του Λουμίδη) και η καλαισθησία της (όπως η διαφήμιση του Johnie Walker Red με τους ανθρώπους-δελφίνια) μπορούν να αποτελέσουν δύο ακόμα στοιχεία που θα μπορούσαν να καταστήσουν ένα προιόν θέμα συζητήσης για μία συντροφιά νέων. Ακόμη, ιδιαίτερα σημαντική είναι στις μέρες μας η μουσική επένδυση μίας διαφήμισης, εφόσον υπάρχουν μουσικά θέματα που στο μυαλό του τηλεθεατή έχουν συνδυαστεί με προιόντα (όπως το com si com sa με το C2). Η παρέα σήμερα θέλει έξυπνες, πρωτότυπες, ζεστές, ανθρώπινες (όπως η διαφήμιση του Cutty Sark στο metro) και καλαίσθητες διαφημίσεις, διότι είναι γεγονός ότι οι σύγχρονοι νέοι έχουν μεγαλώσει με τηλεοπτικά σποτ και κατά συνέπεια είναι εκπαιδευμένοι , ώστε να μην καλύπτονται εύκολα από μία φανταχτερή άλλα «ξύλινη» διαφήμιση. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που η παρέα με την συζήτηση μιας διαφήμισης ενός προιόντος, όσο εύκολα μπορεί να ανακαλέσει ευχάριστα στη μνήμη της ένα προιόν, άλλο τόσο εύκολα μπορεί να το «χλευάσει».

Η τηλεόραση, όμως, δεν αποτελεί το μοναδικό μέσο διαφήμισης προιόντων προς τους νέους. Λόγω του τρόπου ζωής τους, στον οποίο αναφερθήκαμε ανωτέρω, διαβάζουν περιοδικά – κυρίως life-style -, ακούν ραδιόφωνο – κυρίως μουσικούς σταθμούς -, πηγαίνουν σε café και club, «σερφάρουν» στο Internet, βλέπουν κινηματογράφο, πηγαίνουν στα γήπεδα. Συνεπώς, η διαφήμιση που θα ήθελε να έχει ως target group τη νεολαία εκτός απο την τηλεόραση θα μπορούσε αν κινηθεί και σε αυτούς τους χώρους.

Συμπερασματικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι η διαφήμιση ενός προιόντος στο νεανικό κοινό αποτελεί δύσκολο και δαπανηρό ζήτημα , διότι οι νέοι κινούνται σε αρκετούς χώρους. Βέβαια, η τηλεόραση αποτελεί το κύριο διαφημιστικό μέσο για την προσέγγιση του νεανικού κοινού , αλλά, σύμφωνα με την γνώμη του γράφοντα, εφόσον μια εταιρία θέλει να προωθήσει κάποιο προιόν της στους νέους, συνετό θα ήταν να μην περιορίζονταν αποκλειστικά στην τηλεόραση. Ας μην ξεχνάμε ότι η δραστική παρουσία της βιομηχανίας της διαφήμισης σε κάθε τομέα της ζωής μας μάς έχει εκπαιδεύσει κάνοντας εμάς πιο απαιτητικούς και τη διαφήμιση αποτελεσματική μόνο υπό προϋποθέσεις.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s